Ako sa nedať oklamať pri nakupovaní v eshope

online nakupovanie

Online nákupy majú nesporne svoje obrovské prednosti. Sú rýchle, pohodlné a v neposlednom rade aj finančne výhodné. E-shopy ponúkajú zákazníkom možnosť získať rýchly prehľad o cenách a vybrať si tú najvýhodnejšiu ponuku pre seba.

Daňou za všetky tieto výhody sú väčšie riziká, ktoré so sebou nákup v e-shope jednoznačne nesie. Podvodníci sa realizujú vo všetkých oblastiach obchodu a ten internetový je pre nich doslova živnou pôdou. Málo technicky zdatní zákazníci neznalí svojich spotrebiteľských práv sú zas tou najľahšou korisťou.

Aby ste sa nestali jedným z nich a vaše peniaze neskončili v tých nesprávnych rukách, mali by ste sa pri nákupe v e-shopoch držať niekoľkých základných pravidiel.

Pripájajte sa bezpečne

Dnes je už možné pripojiť sa na internet naozaj všade. V kaviarni, na letisku, na námestí. Verejnú sieť by ste však rozhodne nemali využívať na realizáciu platieb cez mobilné bankovníctvo. Dávate tým príležitosť podvodníkom, ktorí môžu bez väčšej námahy ukradnúť údaje o vašej karte.

Z dôvodu ochrany je tiež dôležité nakupovať a realizovať platby jedine zo svojho zariadenia, na ktorom máte aktualizovaný operačný systém. Za bezpečnejšie ako štandardný internetový prehliadač sa považujú aj samostatné aplikácie internetových obchodov ako i aplikácie banky. Ak ich máte nainštalované vo svojom smartfóne či tablete, môžete mať istotu, že komunikujete naozaj bezpečne a útočníci majú len malú šancu zachytiť
vaše údaje.

Aby ste sa ubezpečili, že stránka e-shopu, v ktorom nakupujete, je naozaj bezpečná, skontrolujte si riadok s URL adresou. Zabezpečené pripojenia sa začínajú ako https:// prípadne bývajú označené ikonou zelenej zámky.

https zabezpečenie

Príklad zobrazenia bezpečného pripojenia v rôznych webových prehľiadačoch (zhora - Microsoft Edge, Chrome, Firefox.

Nakupujte v spoľahlivých e-shopoch

Najvýhodnejšia cenová ponuka nemusí vždy znamenať aj najvýhodnejší nákup. Najmä ak lákavú cenu objavíte na e-shope, o ktorom ste doteraz ani len nepočuli.

Zaručene bezpečnejšie je nakupovať vo veľkých internetových obchodoch, ktoré sú verejne známe, prípadne majú aj svoje kamenné predajne. Tým, samozrejme, nechceme povedať, že malý e-shop nemôže byť bezpečným miestom pre nákup. Pokiaľ sa však chystáte nakupovať v obchode, s ktorým nemáte nijaké skúsenosti, preverte si ho.

Zamerajte sa predovšetkým na recenzie zákazníkov vo fórach, diskusiách či na Heureke. Sústreďte sa predovšetkým na negatívne skúsenosti spotrebiteľov. Pozitívne hodnotenia a recenzie sa totiž dajú veľmi ľahko sfalšovať. 

Nespokojní kupujúci sa však spravidla tiež radi podelia so svojimi skúsenosťami na nezávislých fórach. Ak e-shop nemá nijaké hodnotenia, je to tiež prinajmenšom podozrivé.

5 vecí, ktoré spĺňa dobrý e-shop

  • check
    Má uvedené kontaktné údaje, na ktorých zastihnete pracovníka operačného strediska, predajcu alebo majiteľa e-shopu. Jednoducho vám ponúka možnosť priamej telefonickej, mailovej či chatovej komunikácie minimálne počas pracovných dní vo vyhradenom čase. Ak sa snažíte s e-shopom skontaktovať, ale dostávajú sa vám len automaticky generované odpovede, je to podozrivé. Každý internetový obchod má povinnosť uvádzať na svojej stránke platné kontaktné údaje vrátane adresy.
  • check
    Má zverejnené obchodné podmienky a reklamačný poriadok. Hoci len máloktorý spotrebiteľ má čas a chuť študovať tieto dokumenty, odporúčame vám minimálne skontrolovať, či ich predajca na svojej stránke má uverejnené. Ak ich nenájdete, s obchodom ďalej ani nekomunikujte. Netušíte totiž, ako naloží s vašimi finančnými prostriedkami.
  • check
    Svoje produkty má popísané v slovenčine, zrozumiteľne a jasne a je ochotný vám o nich v prípade potreby poskytnúť ďalšie informácie. Existujú totiž aj e-shopy, ktoré vznikli len prekladom zahraničných predajných stránok, neobsahujú žiadne popisy produktov, prípadne obsahujú texty, ktoré jasne vznikli len prekladom v translatore. Títo predajcovia často nemajú nijaký tovar skladom a objednávajú ho až následne po realizácii objednávky a platby kupujúcim.
  • check
    Ponúka zákazníkom podporu. Obľúbenou formou sú online chaty, ktoré vás automaticky oslovia s ponukou pomoci a podpory pri otvorení stránky. V prípade, že zareagujete, spojíte sa s poradcom, ktorý je plne kompetentný asistovať vám pri výbere tovaru. Najmä v e-shopom so špecifickým tovarom ako je elektronika, je dôležitá aj jeho odbornosť.
  • check
    Má dobré referencie. Zákazníci sú tí, ktorí nám o e-shope podajú najspoľahlivejšie informácie. Ako sme už spomínali vyššie, vždy je efektívne zamerať sa najmä na negatívne hodnotenia a zlé skúsenosti. Kupujúci sa s nimi zvyčajne radi podelia.

Pozor na podozrivé zľavy

Nízka ceny nie je to, na čo by ste sa mali nechať v e-shopoch zlákať. Najmä ak ide o výraznú zľavu v porovnaní s inými internetovými obchodmi. Ak stojí kozmetický prípravok 159€ a e-shop ho ponúka za 19,90€, zaručene niečo nie je v poriadku. Ani internetoví predajcovia totiž nejdú s tovarom pod nákupnú cenu. Veď prečo by to aj robili?

Druhým problémom sú takzvané fiktívne zľavy. Možno ste sa s tým už stretli aj vy. Necháte sa zlákať na 30% zľavu a po chvíli pátrania zistíte, že rovnaký televízor stojí v inom e-shope presne toľko isto alebo len o pár eur menej bez zľavy. Predajca jednoducho navýši pôvodnú cenu, aby mohol zvýšiť cifru zľavy. Veď na 30% zľavu klikne oveľa viac spotrebiteľov ako napríklad na 7%.

Pozor na skryté poplatky

Pod skrytými poplatkami máme na mysli predovšetkým poštovné a poplatky za rôzne druhy platieb. Zatiaľ čo pri drahšom tovare si niekoľkoeurový rozdiel v cene poštovného ani nevšimnete, pri lacnejších objednávkach sa vám môže vďaka poštovnému cena výrazne zmeniť.

Ak napríklad objednáte knihu za 10€, pravdepodobne vám nebude jedno, či za poštovné zaplatíte 2€ alebo 7€. Ak sa k tomu pripočíta poplatok za platbu na dobierku, môže sa cena knihy v konečnom dôsledku zdvojnásobiť.

Z tohto pohľadu je výhodnejšie uprednostniť e-shop ponúkajúci doručenie zdarma aj keď cena tovaru môže byť mierne vyššia. Pri porovnávaní cien zvažujte vždy cenu s doručením.

nakupovanie v eshope

Nezabúdajte na svoje práva

Rovnako ako pri nákupe v kamennej predajni aj pri nákupe v e-shope si spotrebiteľ zachováva svoje práva. Tie upravuje legislatíva a v prípade, že vám budú z akýchkoľvek dôvodov odopierané, môžete sa obrátiť na príslušné orgány chrániace práva spotrebiteľa (napr. Slovenská obchodná inšpekcia).

Jedným zo základných práv, ktoré zostáva spotrebiteľom zachované aj pri online nakupovaní, je právo na odstúpenie od zmluvy. V preklade ide o právo na vrátenie tovaru bez udania dôvodu, pre ktoré platí pri väčšine produktov 14-dňová lehota. E-shopy mávajú podmienky vrátenia tovaru upravené vo všeobecných obchodných podmienkach. Ani prostredníctvom nich vám však nemôžu právo na odstúpenie od zmluvy uprieť. Spotrebiteľ však spravidla znáša poštovné náklady.

Na tovar zakúpený v e-shope sa, samozrejme, tiež vzťahuje záruka. Tá je u nás u väčšiny produktov štandardná, dvojročná. V tejto lehote máte nárok tovar reklamovať. Podmienky reklamácie upravuje reklamačný poriadok predajcu, uverejnený v každom e-shope. Náklady na poštovné v tomto prípade spravidla závisia od toho, či je alebo nie je reklamácia oprávnená. V prípade, ak vám predávajúci reklamáciu uzná, zvyčajne znáša náklady na dopravu on. V každom prípade sa musí k reklamácii vyjadriť najneskôr do 30-tich dní.

Ďalším problémom býva doručenie tovaru. Podľa zákona má predajca na vybavenie objednávky a doručenie tovaru najviac 30 dní. Ak nie je schopný vám tovar dodať, vzniká mu voči vám oznamovacia povinnosť. Do 14 dní od oznámenia o nedodaní tovaru vám musí vrátiť plnú sumu
v prípade, ak ste za tovar už zaplatili.

Ohodnoťte túto stránku:
[Hlasované: 3 Priemer: 5]
  • 3. februára 2018